lördag 1 september 2012

Blåbärsmarmelad med kardemumma

När jag är ute och plockar bär blir jag (minst sagt) lite ”hagalen”. Jag kan inte riktigt slita mig från skogen eller snåren förrän alla mina medhavda kärl är fulla.   Den lilla manin har bidragit till ett redigt förråd med bär av olika slag både i frys och kyl. Jag orkar sällan vara ordentlig nog att styckfrysa bären på en bricka innan jag stoppar dem i burkar. Jag slänger in plastlådorna eller påsarna i frysen på en gång. Jag upplever att jag kan dela på dem hyfsat bra ändå. Igår kokade jag några av blåbären till marmelad. Förra hösten kokade jag en blåbärssylt med kardemumma som blev väldigt god. Därför fortsatte jag det vinnande konceptet och tillsatta kardemumma även i gårdagens marmeladkok. I morse bredde jag den på smörgåsen, otroligt gott! Den är inte heller alls dum till ost.


Rostat bröd och pinfärsk marmelad!
blåbärsmarmelad med kardemumma 1 stor burk

  • 1 liter blåbär
  • 2 1/2 dl socker
  • 5 kapslar kardemumma

Gör så här: Skölj bären. Skala och krossa kardemumman. Koka upp bär, kardemumma och socker i en kastrull. Sänk värmen och låt småkoka ca 30 min under lock. Koka marmeladen ytterligare om den är för lös, tänk på att den stelnar när den kallnar. 
Se till att alltid ha rena skedar i marmeladburken, då förlängs hållbarheten betydligt!

3 kommentarer: