fredag 25 maj 2012

Fiskburgare med picklade gula tomater



Igår kväll lagade jag fiskburgare till middag och jag måste meddela att den slutade i det godaste jag ätit på länge! Jag blandade ner lite kallrökt lax i fiskfärsen som gav burgarna en svag röksmak som smakade gudomligt till min anis-picklade gula tomaterna. De gula tomaterna smakar snarlikt de röda men saknar ämnet lykopen som gör de "vanliga" tomaterna röda. Jag tycker picklade grönsaker smakar otroligt gott till färsbiffar och i synnerhet till fiskfärsbiffar. Igår blev det som alltså tomater. Anisen i tomatlagen tog det hela till en helt ny nivå, MUMS. 

Som ni förstår efter tidigare inlägg passerar ingen måltid utan den fantastiska ramslöken mitt kök den här veckan. Jag hade lite av röran som jag blandade i pastan häromdagen kvar i kylen vilken blev en fenomenal dressing ihop med lite yoghurt.

Fiskfärsburgare 4 st
  • 200 g skinn- och benfri lax
  • 100 g kallrökt lax
  • 200 g sej eller annan vit fisk
  • 2 äggulor ägg
  • 1/- 1dl grädde
  • 1 msk senap
  • 1 tsk salt
  • 1 msk dill
  • 1 krm socker
  • Smör till stekning

Gör så här: Skär fisken i bitar. Mixa fisk och ägg. Tillsätt kryddorna och sedan grädden i en stråle under mixningen. Forma smeten till fyra biffar. Bryn biffarna i smöret. Sänk värmen och låt efter steka ca 7 min.

Anis- picklade gula tomater
  • ·   1 dl ättika
  • ·   2 dl socker
  • ·   3 dl vatten
  • ·   1 tsk anisfrö
  • ·   5 kryddpepparkorn
  • ·   4 gula tomater

Gör så här: koka upp ättika, socker, vatten, anisfrö och kryddpeppar. Dra från värmen när sockret löst sig och låt lagen svalna. Tvätta tomaterna och skiva dem. Lägg dem i en ren glasburk och slå på den kalla lagen. Lår stå svalt mins ett dygn.


ramslöksdressing 
·  2 dl turkisk yoghurt
·  1 msk mixad ramslök
·  1 krm salt
Gör så här. Blanda allt väl.




en gudomlig smakkombination


Glöm inte anisfröna!


en frökuse fick agera burgarbröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar