torsdag 1 mars 2012

vridna fänkålsbaguetter


I helgen bakade jag baguetter som jag smaksatte med fäkålsfrö. För att få stora hålrum i brödet finns två metoder, antingen knådas degen väldigt länge i maskin eller så rörs den hastigt ihop det utan salt. Anledningen till att man knådar degen kraftigt och länge är att mjölets gluten skall ytvecklas men utesluter jag saltet står vilan för utvecklandet.
Den här gången använde jag mig utav den knådfria metoden.  Jag blandar alla ingredienser utom saltet, låter degen stå 30 min blandar i saltet och låter den jäsa igen. Då blir det ett hålrikt bröd utan någon vidare ansträngning. Det här brödet är supergott till soppor av olika slag och lite citronsmör.


mm med cirtonsmör
Vridna fänkålsbaguetter




  • 5 dl vatten
  • 25 g jäst
  • 2 msk olja
  • 1 msk socker
  • 2 tsk salt
  • 1 msk stött fänkålsfrö
  • 4 dl rågsikt
  • Ca 9 dl mjöl


Gör så här: vispa ut jäst, socker, fänkålsfrö och olja med vattnet. Blanda ner mjölet och knåda ihop tills allt blandat sig. Låt jäsa 30 min. Knåda hastigt in saltet. Låt jäsa 1 timme. Vik ihop degen i bunken och låt jäsa 1 timme till. Sätt ugnen på 225 grader. Dela degen i fyra dela. Rulla ut dem till baguetter och vrid dem, pudra över mjöl. Baka genast i ugnen ca 15 min. lägg några isbitar i botten på ugnen för knaprig yta. Ät med citronsmör och flingsalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar