måndag 22 augusti 2011

Panmolle


Panmolle är en somrig brödsallad som ursprungligen lagades i Toscana. Från början var salladen en bruschettaliknande smörgås som sedan rekonstruerades ner till en sallad med bröd och tomat. Så här års kan man köpa billiga tomater och paprikor i butikerna, då passar det fenomenalt bra att laga en mumsig pamolle. Brödet bör vara minst en dag gammalt när det bryts i bitar och steks till krutonger. Igår lagade jag en varm variant av panmolle. Min modifikation är ganska långt från orginalet, men fantastiskt god.
Salladen kan ätas som ensamrätt eller med en bit grillat.  
En god olivolja är A och O
Pamolle 4 pers

  • 4 skivor bröd
  • 5 tomater
  • 1 dl svarta oliver
  • 4 paprikor
  • 1 romansalladshuvud
  • 150 g mozzarella
  • 1 dl Olivolja
  • 1/2 dl Balsamvinäger
  • 3 pressade Vitlöksklyftor
  • färsk rosmarin
Gör så här: Sätt ugnen på 275 grader. Dela och kärna ur paprikorna. Lägg dem på en plåt med skinnsidan uppåt och grilla i övre delen av ugnen ca 20 min eller tills de blivit svarta. Ta ut dem och låt dem svalna. Dela tomaterna i klyftor och lägg dem på en plåt tillsammans med lite olivolja och flingsalt. Baka i ugnen ca 30 min. Bryt brödet i bitar och stek det i rikligt med olja tillsammans med en pressad vitlök tills de fått en gyllene färg. Skär upp romansalladen och bryt osten i bitar. Skala paprikorna och skiva dem grovt. Blanda alla ingredienserna i en bunke, ringla över olja och balsamvinäger.

2 kommentarer:

  1. OM jag får kommentera den enda lilla negativa som jag hittat i din blogg. Är att ex receptet ovan, när du använder typsnittet för att skriva ex: 'Gör så här: Sätt ugnen på 275 grader. Dela och kärna ur paprikorna..' den är ganska liten i fontstorlek och blir då lite svårläst.

    Att du använder det i ex 'skicka kommentarer' .. helt OK, men det är lite svårare att läsa det typsnittet i löptext i recept.

    Har lagat två av rätterna - mina barn ÄSLKAR morotssoppan (ålder 5 o 8 år) så bra betyg!!!!

    Ett enda litet minus på en suverän matblogg!

    SvaraRadera
  2. Jag håller fullkomligt med dig! Det var inte meningen att receptet skulle skrivas med det typsnittet! Idag är jag på landet och har inte tillgång till min dator men imorgon när jag kommer in till stan ska jag rätta till det. Tack så mycket för de fina komplimangerna!

    SvaraRadera